Å ikke ha…

Å ikke ha bevissthet om synd

”Ellers hadde de vel holdt opp med å bære fram offer? For hvis de som deltar i gudstjenesten, var blitt renset én gang for alle, ville de ikke lenger ha noen bevissthet om synd.” (Hebr 10:2)

Dette verset har noen svært oppmuntrende aspekter. Forfatteren diskuterer hvor frembragende den nye pakt er sammenlignet med den som nå er avsluttet. I den gamle pakt gjennomførte de årlige seremonier som skulle rense fra synd. De fantastiske nyhetene er at Jesus er ofret en gang for alle og at de som har tatt imot ham kan ved tro gå inn i en bevissthet uten synd.

For denne bevisstheten er begreper som overtredelser, urettferdighet og synd uten mening i forbindelse med eget liv. Det anerkjenner ikke disse begrepene lenger, og den er slett ikke interessert i å diskutere disse begrepene, unntatt at det har en oppfatning av det er fortsatt er mennesker som er i synd på grunn av vantro fordi de ennå ikke har tatt imot Jesus. Ettersom denne samvittigheten er så begeistret over sin uskyldighet har den et brennende ønske om at andre også skal få ta del i dette fantastiske livet den har funnet i Kristus.

Hvis du fortsatt er fanget i 1 Johannes 1:9; ” Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.” vil jeg anbefale deg å lese Paul Anderson Walsh glimrende bok ”Safe and Sound”. Der viser han uten tvil at 1 Johannes brev var skrevet til en blandet forsamling av kristne og gnostikere. Paul diskuterer emnet grundig og viser at dette verset er skrevet til gnostikerne, og at enhver annen slutning er både ulogisk og ubibelsk.

Vi kan derfor med stor sikkerhet hevde at 1 Johannes 1:9 henvender seg til gnostikerne og at det viser dem hvor enkelt det er å ta imot Jesus og dermed ta del i ekte åndelig natur. Denne sammenhengen framstår mer opplagt når vi vet at gnostikerne trodde at de allerede var uten synd og at frelse kom som et resultat av kunnskap.

Å ikke ha bevissthet om synd taler også om en tankegang som er fri fra selvstrev, selvforbedring, arbeide i egen kraft og tiltro til eget selv. ”Hvorfor skal jeg bruke tid og energi på slike meningsløse aktiviteter som det når Han allerede har gjort meg perfekt og oppfylt budene i meg?” vil denne personen svare enhver kritiker.

Bevissthet om ikke synd representerer et hellig liv. Det handler faktisk om å ha fått Kristi sinn!

2 Responses to Å ikke ha…

  1. enkristenjihad says:

    Så bra skrivet och tänkt ! Blir lycklig av att se det på norska ! Se min svenska blogg kristusfokus.wordpress.com där jag försöker uttrycka något liknande.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s